17 May 2009

Bila Perutku Masuk Angin..




Bila perutku masuk angin
Semua kerja jadi tak kena
Mahu termuntah tak semena2
maka mulalah gundah gulana

Bila perutku masuk angin
Ada sahaja yang tidak kena
Bilik air jugalah tempatku berkelana
meluahkan segala angin yang menggila

Bila perutku masuk angin
abangku duduk serba tak kena
memikirkan si isteri yang serba tak kena
Mencari idea kot2la mengena

Ape yang aku cuba sampaikan tu?? hehe.. tak lain tak bukan.. alahan ibu mengandung la tu.. lambatnya menantikan bilalah agaknya akan berakhir semua alahan ni..abangku sendiri pun putus idea bagaimana untuk membantu aku dalam menghadapi situasi ini.. Bermacam2 perkara yang dia cuba buat tapi tak menjadi juga.. Apa yang dapat dia buat sekarang ni.. hanya membiarkan aku duduk rehat tanpa melakukan apa2 pekerjaan.. segalanya akan di uruskannya sendiri..terharu juga melihat pengorbanannya setiap hari yang tidak jemu2 melayanku bagaikan seorang puteri..syukur..Adakah aku terlalu manja?? tak salah rasanya bermanja dengan suami sendiri.. agaknyerrrr..

Ada orang mengatakan alahan akan hilang bila trimester kedua nanti.. bermakna 3 bulan ke atas lah.. Tapi semua tu bergantung juga pada setiap individu..ada yang tidak mengalami alahan yang teruk dan ada juga yang berpanjangan sehingga waktu hendak bersalin.. yang itu lagi dasyat!! dan alangkah beruntungnya mereka yang tidak mengalami alahan yang teruk.. Dan..lebih beruntung klu alahan itu berpindah pada si suami!! Tapi aku tidak pernah mgharapkan supaya suamiku mglami semua itu.. biarlah aku sendiri menanggungnya sebagai seorang ibu..

Sekarang kandunganku sudahpun mencecah 9 mggu +++..Masa ni mmg badan terasa agak penat walaupun tidak membuat sebarang pekerjaan.. aku juga kerap mengalami muntah2 dan selera makanku terus downnnn!!! Muntahku juga kian menggila ketika aku mandi lebih2 lagi waktu pagi.. Dan sekarang ni pun.. Langsung tak boleh berada di tempat yang panas.. rasa nk pitam dan muntah2 jer..

Semalam.. sedang aku berbaring.. dan abangku membaca surat khabar di sebelahku.. tiba2 aku rasa pening dan aku termuntah tanpa sempat bangun & semua isi dalam perutku terkeluar di situ juga.. dia atas karpet yang ummi belikan.. Dan yang buat aku terharu.. abangku menadah muntahku dengan tangannya sendiri dan membawaku ke bilik air tanpa perasaan geli sedikit pun.. sayangnya pada abang...

2 comments:

  1. sabarnye kak ngah..
    hehehe..epah nk ckap pow x berpengalaman lagi..
    he he he
    nnty kan kemunculan epah pade hr Selasa ini..
    tungggguuuu

    ReplyDelete
  2. bila lagi nak tgk suami huru hara kan???
    inilah masanya....
    masa abg ari tu pun gini gak...
    syyy (nasib baik akak x macam ain!)
    he he he

    ReplyDelete